Vi kan göra skapande skola projekt med samtliga föreställningar för barn och unga. Vi utvecklar gärna ett speciellt projekt tillsammans med en skola eller klass utifrån resurser och önskemål. Vi erbjuder också färdiga paket som består av föreställning samt verkstäder med fokus på elevernas eget skapande baserade på föreställningens tema anpassat till elevernas ålder. Eleverna får prova givna övningar, skapa och utveckla egna rörelser och fraser på temat, eventuellt arbeta fram avsnitt till en egen föreställning eller ett avsnitt som kan ingå i vår föreställning.
Några exempel:
Astro1.0 för 10 -18 år och KOMET för 3-9 år: Vi arbetar med rörelser och upplevelser som präglas av tyngd och viktlöshet samt provar matematiska begrepp på kropp och rörelser; 1,2,3,4 …. , upphöjt till, genom, i kvadrat, sannolikt… hur kan det uttryckas och se ut? Ett problem löses successivt, en dans skapas bit för bit- vi provar att konstruera danser och om man kan se hur någon annans dans är konstruerad? Material och komplexitet anpassas till de olika åldrarna.
Tänja tid och kröka rum för 3-12 år: Vi arbetar med tidsbegrepp och förlopp: snabbt-långsamt, uppdelad tid-pågående tid, staccato-legato, egen tid, olika tid samtidigt. Vi arbetar också med rum: kroppen som rum, rum som kroppen formar, rum flera kroppar kan forma tillsammans, rum i rummet, inre rum m.m. Vi avslutar med frusen tid – eleverna hittar på tablåer på tema olika sorters fotografier som sammansatta bildar korta danser.
Orkestermusik för de yngsta, dvs förskola och lågstadiet. Vårt fokus är att uppleva stor musik och vi lyssnar på, samtalar om, samt dansar till orkestermusik och barnen skapar även egna rörelser och ljud – solo och som ensemble.
Vi arbetar gärna fram skapande skola projekt anpassade till skolans resurser och elevernas behov.
Vi erbjuder verkstäder för olika åldrar på olika teman, främst i relation till våra föreställningar men vi kan även anpassa till speciellt tema, upplägg, sammanhang samt elevernas olika möjligheter.
Genom startstöd för Kulturbryggan gör vi ett Mörk materia projekt under hösten 2015 och dyker in i det oförklarade och okända under några veckor. Koreograf och 4 dansare undersöker logik, slutledning och vad mötet/krocken mellan tankestrukturer från partikelfysik och koreografi kan utvecklas till….
Genom stöd från Konstnärsnämnden kunde Christina Tingskog tillbringa en vecka på forskningscentret CERN, världens största partikelfysiklaboratorium i maj 2014 och under en curated visit få möta och samtala med fysiker, besöka acceleratorer, detektorer och forskarseminarier för astrofysiker från världens alla hörn, samt en period med för egen forskning inför arbete med föreställningar för ung publik med teman hämtade från astropartikelfysik .
genom stöd från Konstnärsnämnden. Hur överförs en rörelse, idé, vision till en annan person? Projektet genomfördes i samband med repetitionsperiod av PERFECT or Join My Picnic med integrerad ensemble.
Samarbete där Christina Tingskog, tonsättare Daniel Nelson, ljusdesigner Thomas Mirstam och dansarna Lina Samuelsson och Moa Westerlund undersökte olika aspekter av perception genom rörelse, projektioner, ljus och ljud. Daniel Nelson komponerade musik på temat genom stöd från Kulturrådet.